کارخانه فرآوری کاغذ از آهک در همدان

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: کارخانه فرآوری کاغذ از آهک با خرید دانش فنی از دانشمند کانادائی توسط شرکت ایرانی در همدان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، حمیدرضا متین ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز معدن در جمع معدن‌داران استان همدان با بیان اینکه حرکت‌های مؤثری برای فراوری مواد معدنی در حال انجام است، اظهار داشت: سومین واحد فروسلیس کشور در سال ۹۰ در استان همدان راه‌اندازی و افتتاح شد و اکنون نیز چهار واحد در این عرصه در حال اجرا هستند تا ارزش فروش سیلیس از کیلوئی ۷۰ تومان به ۵ هزار و ۲۰۰ تومان برسد.

وی افزود: سرمایه‌گذاران تولید منیزیم از دولومیت و تولید اکسید منیزیم در استان همدان مشخص شده است و و اقدامات اولیه آنها به اتمام رسیده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان تصریح کرد: طرح جدیدی برای نخستین بار در کشور توسط استان همدان اجرا می‎شود که تولید یک شرکت ایرانی و دانشمند کانادائی است که با خرید دانش فنی کارخانه تولید کاغذ از آهک در استان راه‌اندازی می‌شود.

وی بیان کرد: فراوری کاغذ از چوب بسیار گران است و پروسه آلودگی زیادی دارد توجیه اقتصادی این تولید از بین رفته چون چوب برای مواد اولیه این نوع تولید نداریم اما اجرای این طرح و صنعت جدید نیازمند آهک سنگین است.

متین از افتتاح واحد مدلسازی به منظور جلوگیری از خام‎فروشی مواد معدنی در همدان خبر داد و گفت: فراوری مواد معدنی ارزش افزوده بالائی را برای استان همدان به همراه دارد و در این راستا با راه‌اندازی واحدهای فروسیلیس و کستانتره در استان این ظرفیت فراهم شده است.

وی با اشاره به ساخت حسینیه همدانی‌ها در کربلا ابراز کرد: اتاق اصناف همدان به دنبال خریداری زمینی در جوار حرم مطهر اباعبدالله الحسین(ع) است در این راستا لازم است معدن‌داران کمک قابل توجهی به این پروژه کنند تا زمین مورد نیاز هر چه زودتر تملک شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر تقویت حمایت از تولید داخل اظهار داشت: بسیاری از صنایع سنگین و سبک تعطیل شده‌اند و تعداید نیز با سختی مسیر تولیدی خود را در پیش گرفته و فعالیت دارند که باید این واحدها حفظ شوند.

امیر خجسته با اشاره به ضرورت حفظ اشتغال موجود در استان افزود: با تلاش مدیران دستگاه‌های اجرایی زمینه جذب ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان همدان فراهم شده است که طور قطع در توسعه استان اثرگذاری خاصی دارد.